Sunday, November 9, 2008

ANTARA TOKOH YANG KU KAGUMI

Dari kiri; Ali Larijani, Mahmoud Ahmadinejad dan Gulbuddin Hekmatyar

Sekarang ini, ramai yang menyebut mengenai Barack Obama, tokoh baru di Amerika Syarikat. Obama yang mencatat sejarah sebagai presiden Amerika Syarikat yang pertama dari keturunan kulit hitam. Namun begitu, perkongsian kali ini, saya ingin menyebut tiga orang tokoh yang saya kagumi.

Tiga orang tokoh tersebut adalah, Mahmoud Ahmadinejad, Ali Larijani dan Gulbuddin Hekmatyar. Mungkin rakan-rakan tertanya-tanya sebab apa saya memilih mereka antara tokoh yang saya kagumi. Pertama, berkenaan dengan Ahmadinejad, presiden Republik Islam Iran sekarang. Beliau dilantik sebagai presiden Iran pada 3 Ogos 2005 banyak menimbulkan kontoversi dan menjadi perhatian dunia.

Beliau yang juga merupakan salah seorang murid kepada Ayatullah Ruhullah Khomeini atau Imam Khomeini, antara individu yang memainkan peranan penting semasa menjatuhkan regim Shah Pahlevi (Shah Iran) suatu ketika dahulu. Setelah dilantik sebagai presiden Iran, beliau menimbulkan beberapa perkara yang mengejutkan dunia. Antaranya beliau mempertikai tindakan Amerika Syarikat, mempertikai peristiwa Holocaust Yahudi di Eropah dan juga isu nuklear.

Selain itu, saya juga tertarik dengan karier politik beliau sebelum memenangi pilihan raya presiden Iran pada tahun 2005. Beliau yang hidup sederhana sentiasa rapat dengan rakyat dan memahami masalah rakyat. Keberanian yang ada beliau sewajarnya dicontohi oleh pemimpin negara umat Islam lain.

Tokoh kedua, iaitu Ali Larijani juga dari Iran tetapi berasal dari Najaf, Iraq. Beliau merupakan antara tokoh yang menjadi tulang belakang kepada projek loji nuklear di Iran. Banyak rundingan yang melibatkan negara-negara luar, Ahmadinejad akan membawa beliau bersama. Beliau yang fasih dalam tujuh bahasa merupakan bekas setiausaha Majlis Keselamatan Tertinggi Iran.

Beliau adalah menantu kepada Ayatollah Morteza Motahhari, antara tokoh Revolusi Islam Iran 1979. Selain itu, beliau juga merupakan antara calon pilihan raya presiden Iran 2005 dan berkelulusan PhD dan ijazah sarjana dari Universiti Tehran, Iran dalam bidang falsafah barat. Kemampuan beliau yang menjadi perunding bagi mewakili Iran dalam isu nuklear sewajarnya dihormati kerana melibatkan risiko yang tinggi.

Tokoh terakhir yang ingin saya kongsi pada kali ini, iaitu Gulbuddin Hekmatyar yang berasal dari Afghanistan. Semasa pencerobohan Sivet Union keatas Afghanistan suatu ketika dahulu, beliau yang ketika itu menuntut di Universiti Kabul memimpin anak muda menentang pencerobohan tersebut.

Keberanian dan kepimpinan yang ditunjukkan oleh beliau sangat mengkagumkan. Kesannya, Soviet Union gagal untuk bertapak lama di bumi Afghanistan. Beliau yang dilahirkan pada 1947 menjadi Perdana Menteri Afghanistan pada 1993 hingga 1994 dan pada 1996. Presiden Afghanistan pada ketika itu adalah Burhanuddin Rabbani yang juga merupakan sahabat beliau serta bersama semasa mengusir keluar Soviet Union dari Afghanistan.

3 comments:

syuhadah dzarawi said...

eh, nape husam musa tak masuk list..?

Mohd Ridzuan Mohammad said...

Husam masuk list, tapi dia tokoh tmptn..ni tokoh skrg & tokoh mujahidin..ramai tokoh yg dikagumi...

Leenoh said...

Orang yang baik, suka perkara baik, orang yang baik, suka orang baik,Agaknya itulah cetusan hati.

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan