Tuesday, November 25, 2008

TANPA 'AWANG' IMPORT, HANGATKAH LIGA MALAYSIA?


Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) membuat keputusan tidak membenarkan lagi penyertaan pemain import dalam kancah Liga Super dan Liga Perdana musim depan. Keputusan yang diambil oleh FAM pada kali ini seolah-olah mengulang kembali tindakan sebelum ini iaitu tidak membenarkan pemain import dalam mana-mana pasukan.

Dengan keputusan itu menyebabkan peminat setia Liga Malaysia tidak dapat lagi melihat kelincahan pemain import seperti Marlon Alex (Kedah), Frank Seator (Selangor), Mohammadou Mustapha (Kelantan), Andrian Trinidad (KL Plus), Ellie Aiboy (Selangor), Lamin Conteh (Negeri Sembilan) dan lain-lain.

Ada yang berpandangan dengan tidak ada pemain import menyebabkan Liga Malaysia (Liga Super dan Liga Perdana) tidak akan berseri. Manakala sebahagian lagi berpandangan dengan tidak ada pemain import memberi peluang kepada pemain-pemain tempatan terutama pemain muda untuk beraksi.

Bagi saya kedua-dua pandangan ini tidak ada yang salah, cuma tindakan dan keputusan yang diambil oleh badan induk bola sepak negara iaitu FAM terlalu terburu-buru. Seharusnya FAM menilai keberkesanan dan hasil yang diperolehi semasa keputusan yang sama dibuat sebelum ini samada positif ataupun sebaliknya.

FAM juga harus mengambil kira pasukan yang akan mewakili negara dalam kejohanan juara-juara Asia sudah tentu memberi kesan negatif. Buktinya, musim lepas pasukan Kedah dan Perak menjadi mangsa keputusan ini iaitu gagal melangkah ke peringkat suku akhir kejohanan Asia tersebut.

FAM mestilah menyusun kembali pembangunan bola sepak negara bermula dari peringkat rendah hingga ke pasukan kebangsaan. Kajian-kajian dan analisis terhadap pasukan-pasukan hebat dunia mestilah dilakukan supaya dapat membantu penyusunan dan perancangan bola sepak negara.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan