Wednesday, November 5, 2008

BARACK OBAMA TEWASKAN JOHN MCCAIN

Obama dan Biden bersama isteri masing-masing
Keputusan terkini, Obama 338 dan Mccain 141
Obama melambai tangan kepada penyokongnya
Obama dan Biden meraikan kemenangan
Penyokong-penyokong dari Parti Demokrat meraikan kemenangan calon mereka

Keputusan terkini (3 ptg waktu Malaysia), Barack Obama sudah mendapat 338 undi pemilih untuk menewaskan John Mccain yang mendapat 144 undi. Dengan keputusan ini Obama mengesahkan bakal menjadi pengganti George W. Bush sebagai presiden baru Amerika Syarikat yang ke-44.

Manakala dari segi undi popular, Obama mendapat sebanyak 55, 580, 166 atau 52 % dan Mccain 50, 759, 228 (47%). Dengan perkiraan mudah, calon yang mendapat 270 undi sudah boleh diisytiharkan sebagai pemenang.

Sebelum pilihan raya ini berlangsung, Obama sudah dikenali dengan slogan perubahan iaitu "CHANGE, WE CAN BELIEVE IN' dan terakhir 'CHANGE, WE NEED'. Setelah pengisytiharan kemenangan Obama, rakyat Amerika Syarikat mengharapkan perubahan berlaku dalam negara mereka.

Berikut kenyataan Obama selepas mencapai kemenangan di hadapan kira-kira 240,000 penyokong beliau, " Ia satu perjalanan yang jauh. Tapi malam ini, tiba harinya dalam pilihan raya saat yang bermakna, perubahan sudah tiba di Amerika".

" Saya tidak pernah bayangkan untuk ke Rumah Putih (White House). kami tidak bermula dengan banyak wang dan cadangan". " Kempen kami tidak bermula di Washington, ia bermula di lorong belakang di Mes Moines, bilik tetamu Charleston".

2 comments:

syuhadah dzarawi said...

in US, its not who win, but who behind 'em.

p/s: jgn malas nak mengulas. pendek ngat ni..mana uLasan nTa?? nGee.

Mohd Ridzuan Mohammad said...

Terima Kasih kpd Syud krn komen artikal ni, maaf byk2 sbb tak smpt nak bg ulasan ttg kmngn Obama..InsyaAllah lps exam ana akan susuli artikal ttg Obama..TQ

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan