Sunday, November 9, 2008

TEMPAT PERKELAHAN MENARIK DI PASIR PUTEH

Ruangan kali ini, saya cuba berkongsi dengan rakan-rakan berkenaan tempat menarik di Kelantan yang boleh di kunjungi. Kebetulan pula tahun 2008 adalah tahun melawat Kelantan. Saya rasa sangat sesuai untuk saya mempromosikan tempat-tempat menarik ini kepada rakan-rakan.

Semua tempat ini berada di daerah Pasir Puteh, daerah saya. Antaranya, Pantai Tok Bali, Pantai Bisikan Bayu, Jeram Linang dan Jeram Pasu. Tempat-tempat ini boleh dikatakan tidak jauh dari rumah saya. Perjalanan dari rumah saya ke Pantai Tok Bali sekitar 45 minit dan ke Pantai Bisikan Bayu dalam sejam. Pantai Tok Bali juga terdapat pelabuhan perikanan iaitu tempat mendarat hasil-hasil laut oleh nelayan.

Kawasan Tepi Pantai Bisikan BayuPemandangan laut Pantai Bisikan BayuJambatan Pantai Tok BaliPemandangan dari atas jambatan di Pantai Tok BaliBot Nelayan
Pemandangan dari atas jambatan tepi Pantai Tok Bali

Selain pantai, Jeram juga banyak terdapat di Pasir Puteh. Perjalanan ke Jeram Pasu dari rumah saya sekitar 15 minit dan ke Jeram Linang sekitar 30 minit. Boleh dikatakan semasa musim cuti sekolah, tempat ini tumpuan untuk menenangkan fikiran dan menyegarkan tubuh. Di Jeram Pasu sekarang ini, telah diwujudkan tempat rawatan penagih dadah mengikut cara Islam yang dikenali sebagai 'Baitul Taubah'. Rawatan kaedah Islam ini megambil contoh model rawatan di Indonesia.

Air terjun Jeram PasuJeram PasuJeram LinangAir terjun Jeram Linang

1 comments:

Unknown said...

kemah abg duan...pojie..

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan