Friday, November 21, 2008

MILF: PEJUANG ATAU PEMBERONTAK?

Pejuang MILF sedang berdoa selepas solat

Pejuang-pejuang MILF dari kalangan wanitaKonvoi tentera Filipina menuju ke Selatan FilipinaGolongan warga tua dari kalangan penduduk muslim
Tentera Filipina melihat dua penduduk muslim yang dibunuh oleh mereka

Untuk ruangan kali ini, saya cuba berkongsi dengan rakan-rakan mengenai satu kumpulan yang berjuang di Selatan Filipina. Kumpulan yang dimaksudkan adalah Barisan Pembebasan Islam Moro atau Moro Islamic Liberation Front (MILF). MILF berjuang untuk mendapatkan keamanan dan kemerdekaan di Selatan Filipina iaitu kepulauan Mindanao, Sulu, Basilan, Palawan dan kepulauan terdekat yang mempunyai 4.5 juta penduduk muslim.

Saban hari, penduduk-penduduk muslim dizalimi dan dianiaya, yang lelaki dan kanak-kanak dibunuh dan yang perempuan diperkosa. Liputan atau laporan mengenai isu ini tidak disiarkan oleh media-media dunia. Bahkan, media-media dunia terutama media barat melabelkan kumpulan ini sebagai pengganas atau pemberontak. Situasi di Selatan Filipina hampir sama dengan Selatan Thai dan Aceh sebelum berlaku Tsunami.

Pejuang MILF bukan setakat bertempur dengan tentera-tentera Filipina yang lengkap dengan senjata canggih, bahkan tentera-tentera kristian juga terlibat sama. Perjuangan tentera-tentera Islam ini sudah berabad lamanya, sebelum berperang dengan tentera Filipina, mereka pernah berperang dengan tentera Portugal dan juga Amerika suatu masa dahulu. Walaupun mereka diserang dari setiap sudut dan bertahun-tahun lamanya, tetapi semangat perjuangan dan jihad mereka tidak pernah padam.

Label Pemberontak yang diberikan kepada MILF, sama seperti label yang diberikan oleh British kepada tokoh-tokoh ulama' di Malaysia yang menentang penjajah suatu ketika dahulu seperti Tok Janggut, Datuk Maharajalela, Datuk Bahaman, Abd Rahman Limbong dan lain-lain. Seorang pejuang MILF yang bernama Abu Jabir pernah menyebut, mereka (pejuang MILF) tidak pernah mengimpikan mati diatas katil, semuanya ingin syahid di medan perang. Dari generasi ke generasi, mereka tidak pernah berdiam diri dengan tindakan keatas mereka. Moga-moga perjuangan mereka ini akan mencapai kemenangan suatu hari nanti.

1 comments:

Ibn Ali said...

cool.

Mujahidah wanita. Gambar-gambar ni kena diseludup, dan tiupkan dalam pendrive, dan tayangkan di waktu amal2 Islami Muslimat-(maksud saya, adalah tamrin.)

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan