Monday, November 10, 2008

INI SUDAH MELAMPAU!

Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 23 Oktober 2008 lalu telah membuat keputusan mengharamkan perbuatan perempuan yang membuat penampilan seperti lelaki atau dikenali sebagai 'pengkid'.

Namun, begitu tidak sampai sebulan fatwa ini dikeluarkan sudah ada pihak tertentu tidak bersetuju dengan tindakan tersebut. Di bawah ini adalah video rakaman oleh Malaysiakini pada 7 November 2008 mengenai demontrasi menentang fatwa tersebut.


Pengerusi Jawatankuasa tersebut, Prof Datuk Dr. Abdul Shukor Husin menyatakan fatwa tersebut dikeluarkan selepas mengkaji gejala 'pengkid' dan 'tomboy' semakin menular. Gejala ini amat membimbangkan umat Islam bukan hanya perwatakan seperti lelaki bahkan 'golongan' ini tidak lagi berminat dengan lelaki tetapi berminat dengan kaum sejenis.

Persoalannya disini, fatwa tersebut hanya untuk umat Islam, bukan melibatkan agama lain. Kenapa dalam demontrasi tersebut sebahagian golongan bukan Islam mempertikaikannya. Umat Islam tidak pernah mempertikaikan ajaran agama lain, kenapa mereka sibuk menggangu ajaran agama kita yang dijamin dalam perlembagaan persekutuan.

Menurut Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa:

(1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.

(2) Dalam tiap-tiap Negeri melainkan Negeri-negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua ugama Islam dalam Negerinya secara dan setakat mana yang diakui dan diisytiharkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan juga, tertakluk kepada Perlembagaan Negeri itu, segala hak, keistimewaan, hak kedaulatan dan kuasa yang dinikmati olehnya sebagai Ketua ugama Islam tidaklah tersentuh dan tercacat, tetapi dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara yang telah dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja supaya meliputi seluruh Persekutuan, maka tiap-tiap orang Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai Ketua ugama Islam membenarkan Yang diPertuan Agong mewakilinya.

Masyarakat Islam di negara ini seharusnya sedar tindakan ini sudah melampau, bukan setakat mempertikaikan fatwa bahkan secara tidak langsung mempersoal tentang kedudukan agama Islam di negara ini. Oleh yang demikian, menjadi tanggungjawab kita untuk mempertahankan kesucian dan kedaulatan agama Islam.

1 comments:

annisaNazifa said...

Dunia semakin pelik dengan bermacam-macam karenah manusia akhir zaman.

Umat Islam perlu lebih peka dalam mendepani isu yang menganggu-gugat Islam..

Obsession, Filem yang tersebar luas di you tube..apa respon?

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan