Sunday, June 21, 2009

PIALA KONFEDERASI FIFA 2009


Sekadar berkongsi minat dalam bola sepak...

Lapan pasukan mewakili benua masing-masing memburu kejuaraan piala Konfederasi FIFA 2009 yang berlangsung di Afrika Selatan. Kumpulan A menempatkan pasukan Sepanyol, Afrika Selatan, Iraq dan New Zealand. Manakala kumpulan B diketuai pasukan Brazil, Itali, Mesir dan Amerika Syarikat. Setakat hari ini (21/6/2009) dua pasukan sudah tersingkir daripada saingan iaitu New Zealand dan Amerika Syarikat setelah masing-masing tumpas dua perlawanan berturut-turut.

Brazil dan Sepanyol telah mengesahkan tempat ke separuh akhir setelah mencatat kemenangan dua perlawanan berturut-turut. Brazil menewaskan Mesir 4-3 dan Amerika Syarikat 3-0. Sepanyol pula mengalahkan New Zealand 5-0 dan Iraq 1-0. Pasukan pilihan saya iaitu Brazil telah membuktikan pasukan itu dikelas tersendiri. Pada kejohanan kali ini, Dunga (jurulatih Brazil) telah menggunakan Kaka, Robinho, Daniel Alves, Maicon, Luis Fabiano, Lucio dan lain-lain untuk memperkukuhkan pasukan 'Samba' ini.

Robinho dan Kaka

Turut mencuri tumpuan kejohanan pada kali ini Iraq dan Mesir. Iraq mampu mengekang kehebatan pasukan Sepanyol walaupun tewas 0-1. Pada perlawanan pertama, Iraq mampu mencatat keputusan seri tanpa jaringan dengan tuan rumah. Dalam kumpulan B, Mesir yang mewakili benua Afrika telah memberi cabaran kepada Brazil hanya tewas 3-4 dan mengejutkan Itali 1-0. Saya menjangkakan perlawanan akhir antara Brazil dan Sepanyol. Dan keputusan memihak kepada Brazil.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan