Saturday, June 6, 2009

PERBINCANGAN BERSAMA MPP UMS & DIALOG PASUM



Perjumpaan Bersama MPP UMS

Alhamdulillah pada 3 Jun baru-baru ini saya dan sahabat-sahabat Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) sempat mengadakan perjumpaan dan perbincangan bersama sahabat-sahabat dari Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Sabah (MPP UMS). Rombongan yang diketuai oleh Sdr. Azrul, Yang Dipertua (YDP) MPP UMS itu tiba di Universiti Malaya (UM) sekitar pukul 11 pagi. Perbincangan bermula pukul 11.30 pagi dan ditamatkan sekitar pukul 2.45 petang. Dimulakan dengan sesi 'taaruf', perkongsian idea mengenai gerak kerja dan perbincangan khusus bertajuk 'Politik Mahasiswa & Malaysia'.
Ternyata dalam perbincangan tersebut banyak isu yang dibangkitkan oleh kedua-dua pihak. Selesai perbincangan, sahabat-sahabat MPP UMS dihidangkan dengan jamuan nasi ayam. Setelah selesai solat zohor, kami mengadakan sesi bergambar di gazebo Kompleks Perdana Siswa (KPS) seterusnya dibawa mengelilingi sekitar kawasan UM. Rombongan MPP UMS meneruskan lawatan mereka ke Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Sesi Bersama Pelajar Baru PASUM

Setelah selesai sesi bersama MPP UMS sekitar pukul 4.15 petang, saya meneruskan pula agenda bersama 'adik-adik' (pelajar baru) Pusat Asasi Sains UM (PASUM) di Dewan Kuliah Utama (DKU) PASUM. Ternyata 'adik-adik' ini begitu bersemangat, maklumlah baru sahaja selesai mengikuti Minggu Orientasi PASUM. Di PASUM, mereka terbahagi kepada beberapa pengkhususan iaitu Sains Hayat, Sains Fizikal, Alam Bina dan tambahan Sains Gunaan & Pengajian Islam.

Dalam ucapan, saya sempat memberi beberapa saranan dan nasihat kepada 'adik-adik' baru UM ini, antaranya dalam soal pencapaian akademik, keselamatan, penglibatan dalam persatuan & kelab dan beberapa lagi untuk peringatan mereka. Turut serta dalam majlis ini, sahabat-sahabat ASMUM (fakulti Sains), AKIUM (fakulti Kejuruteraan) dan PSIPUM (fakulti Perubatan) yang juga merupakan bekas pelajar PASUM.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan