Friday, June 5, 2009

KONVENSYEN KEBANGSAAN MPP IPTA 2009 (2)

MPMUM & TNC HEPA UM bergambar bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi

Untuk ruangan kali ini antara catatan & gambar-gambar sepanjang Konvensyen MPP...

Slot Bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi

Slot bersama Dato' Saifuddin Abdullah merupakan antara slot yang paling menarik sepanjang konvensyen ini. YB Dato' memulakan ucapan dengan membangkitkan soal pemurnian fungsi HEP di seluruh IPT kearah lebih akademik, seterusnya menyentuh soal road show beliau ke seluruh IPT.

Sesi soal jawab dihangatkan dengan menyentuh mengenai isu Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), PTPTN, politik baru dan sebagainya. Selesai majlis bersama beliau, saya sempat berbincang dan meminta pandangan beliau mengenai kertas kerja saya yang bertajuk 'Revolusi Mahasiswa dan Politik Baru Malaysia'.

Malam Kebudayaan & Dinner Night

saya bersama MPP UIA & MPP USIM
dari kiri; Zaim (MPP UIA), Khirati (UM), Rasydan (UM) & Fadzil (UM)

Majlis ini lebih bersifat santai dan sekadar menenang fikiran selepas sehari berada di luar untuk khidmat masyarakat. Banyak makanan yang disediakan pada malam itu. Ketika di meja makan banyak isu yang dibincangkan bersama MPP UIA dan USIM. Berkisar mengenai tajuk pembentangan kertas kerja, isu politik kampus, gerakan mahasiswa, kebajikan mahasiswa dan sebagainya.

Khidmat Masyarakat

Dari kiri Fendi (UTM-junior sekolah), Syafeeq (YDP USM), wan (UTHM), Hisyam (UKM), shbt UTHM dan saya
semasa majlis di sekolah-khidmat masyarakat

Aktiviti khidmat masyarakat ini dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk berdasar kampung yang akan dilawati. Saya termasuk dalam kumpulan yang akan melawat Kampung Sungai Rambut dalam kawasan Batu Pahat. Setibanya kami disambut oleh penduduk kampung dan ketua kampung di surau kampung tersebut.

Antara aktivit yang dilakukan menanam anak pokok nangka, limau dan pinang, aktiviti sambutan hari guru di sekolah kampung tersebut, dan juga melawat tempat penternakan ikan keli dan bela kambing.

Pembentangan Kertas Kerja

kumpulan pertama membentang kertas kerja
ketika giliran saya; dari kiri, Suffi (YDP UMP), Prof. Majid (Moderator-TNC HEPA UMT), Mursyidi (YDP UiTM), Hafizul (MPP UTM) dan saya
saya sedang membentangkan kertas kerja

Saya diberi peluang untuk membentangkan kertas kerja dari skop Kepimpinan yang bertajuk 'Revolusi Mahasiswa dan Politik Baru Malaysia'. Untuk skop ini, selain saya, Suffi (YDP MPP UMP), Mursyidi (YDP MPP UiTM) dan Hafizul (wakil MPP UTM).

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan