Tuesday, October 21, 2008

TAKZIAH BUAT KELUARGA TOKOH PEJUANG KEMERDEKAAN

Pukul 9 pagi tadi (20 Oktober 2008) perginya seorang tokoh perjuangan kemerdekaan, Shamsiah Fakeh ke rahmatullah. Beliau, 84, meninggal dunia disebabkan sakit tua di kediaman anak lelakinya, Tropicana, Damansara. Jenazah beliau selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Sungai Besi, Kuala Lumpur selepas asar tadi.

Beliau terkenal kerana aktif dalam Parti Kamunis Malaya (PKM) dan ketua Angkatan Wanita Sedar (AWAS). Beliau merupakan salah seorang pejuang kemerdekaan aliran kiri Melayu yang sanggup meredah belantara Malaya. Semasa dalam AWAS, beliau bergandingan dengan Ahmad Boestamam, yang ketika itu sebagai ketua Angkatan Pemuda Insaf (API).

Shamsiah yang sebelum ini tinggal di China dan kembali ke Malaysia pada 23 Julai 1994 selepas termeterainya perjanjian damai antara PKM, kerajaan Malaysia dan Thailand pada tahun 1989, meninggalkan dua anak lelaki dan empat cucu.

Sama-samalah kita mendoakan semoga rohnya diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT serta ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan