Tuesday, October 28, 2008

DEBAT SAIFUDIN NASUTION VS KHIR TOYO


27 Oktober 2008
(Isnin)
10.30 mlm
TV9


Debat antara YB Dato' Seri Dr. Khir Toyo dengan YB Saifudin Nasution Ismail yang di siarkan oleh rancangan Hujah di TV9 cukup menarik. Ketenangan yang di tunjukkan kedua-dua pendebat sangat di kagumi. Debat yang bertajuk 'Pemimpin Muda: Pewaris Survival Melayu' itu telah di pengerusikan oleh Dr. Mohammad Agus Yusoff.

Pada peringkat awal perdebatan, Dato' Seri Dr. Khir Toyo seolah-olah melontar idea dan pandangan berlegar sekitar pemimpin muda dan peluang yang harus diberi kepada pemimpin muda terutama dalam kepimpinan UMNO. Namun, selepas YB Saifudin memberikan pandangannya, bahawa fokus perbincangan adalah persoalan pemimpin muda yang berkualiti.

Selepas berhenti rehat, Dato' Seri Dr. Khir Toyo mula menyerang dengan menimbulkan persoalan tentang kepimpinan Pakatan Rakyat di Selangor dan juga Pulau Pinang. Namun jawapan yang diberikan oleh YB Saifudin telah mematikan terus persoalan tersebut, apabila dibangkitkan tentang 2 % pemilikan tanah di sebelah pulau di Pulau Pinang sepanjang UMNO dan BN memerintah negeri itu dan juga isu kenyataan TPM, Dato' Seri Najib Tun Razak mahu menghapuskan secara beransur-ansur Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Apapun saya memuji YB Bato' Seri Khir Toyo dan juga YB Saifudin Nasution kerana berhujah secara berfakta dan tanpa dipengaruhi emosi. Walaupun ada menyerang dalam memberikan pandangan, tetapi tidak menjurus kepada serangan peribadi sebaliknya fokus kepada prinsip dan dasar parti masing-masing.

TV9 dan Dr. Mohammad Agus Yusoff juga harus dipuji kerana mampu membawa kedua-dua pemimpin utama parti kerajaan dan pembangkang untuk berada dalam ruang politik yang harmoni ini, iaitu rancangan HUJAH TV9. Moga dengan rancangan ini mampu menampilkan pemimpin kedua-dua belah pihak yang berani dalam berhujah secara terbuka.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan