Saturday, October 25, 2008

SEKITAR DI PARLIMEN 1

dari kiri; Faisal, saya dan YB Salahudin
semasa temuramah YB Salahudin Ayub

Pada 13 Oktober 2008, saya telah hadir ke Parlimen atas beberapa urusan. Saya ditemani Faisal dan Shahir. Urusan pertama, untuk berjumpa dan berbincang dengan Setiausaha Sulit kepada Dato' Idris Haron, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, En. Badrul Hisham. Perbincangan tersebut diadakan di kafe Parlimen. Faisal dan Shahir tidak terlibat dalam perbincangan tersebut , kerana mereka tengah 'syok' mendengar ucapan Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim (MP Permatang Pauh-PKR) dalam dewan.

Banyak perkara telah kami bincangkan, antaranya Pilihan Raya Kampus (PRK), aktiviti mahasiswa, pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan juga pandangan dalam isu politik. En. Hisham cuba menguji saya dengan pertanyaan, adakah politik penting untuk mahasiswa? saya jawab, mahasiswa patut di dedah dengan politik, supaya mereka dapat belajar bagaimana proses demokrasi berjalan dalam negara kita. Kerana apabila sudah tamat belajar nanti, mereka akan memimpin masyarakat. saya juga memberi beberapa contoh mahasiswa di luar negara. Apapun terima kasih kepada En. Badrul kerana sudi berbincang dan belanja saya.

Kemudian, saya terus ke Lobi Parlimen, untuk menemuramah YB Salahudin Ayub (MP Kubang Kerian-PAS) bagi tugasan subjek di Fakulti Pendidikan, 'Kepimpinan Diri dan Organisasi'. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan selesai urusan hari tersebut.

Masa dalam dewan, hangat juga perbahasan ucapan daripada YB Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang. Terutama apabila YB Dr. Mohd Fuad Zarkashi (MP Batu Pahat-BN) berdiri untuk menanyakan soalan. Banyak juga isu yang telah diketengahkan, antaranya isu ranking universiti, bajet tidak relevan dan lawatan MP BN ke Taiwan. Diakhir sesi perbahasan pukulan maut Dato' Seri Anwar kepada YB Dr. Mohd Fuad tentang ' dulu cium tangan Tuan Guru Hj. Abd Hadi Awang'.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan