Tuesday, June 24, 2008

PERKONGSIAN IDEA PROF. TAN SRI DR. KHOO KAY KIM BERSAMA PMIUM

Dari kiri: Saya(Ridzuan),Prof. Khoo Kay Kim, Haafizuddin(YDP), Fariza(NYDP) dan Farahuda
Dari kiri: Saya(Ridzuan), Prof. Khoo Kay Kim, Haafizuddin(YDP), Norazali dan Rahman Jabir

Baru-baru ini saya dan rakan-rakan pimpinan Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) sempat berjumpa dengan Prof. Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim, pensyarah kanan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya. Perjumpaan tersebut diadakan di Jabatan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial UM.

Sebelum ini, PMIUM telah berjumpa dengan Naib Canselor (NC) UM, Bonda Rafiah Salim, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (TNC HEPA), Prof Azrae, Mufti Perlis, Dato’ Asri Zainul Abidin dan Ketua Keselamatan UM, Encik Ismail. Perjumpaan-perjumpaan tersebut bertujuan untuk membina hubungan dan juga membincangkan beberapa perkara penting.

Prof. Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim, sememangnya dikenali ramai kerana kepakaran beliau dalam bidang sejarah, penganalisis sukan serta antara ahli akademik yang banyak memberi pandangan terhadap isu-isu yang berlaku di Malaysia. Bagi saya, Prof. Khoo Kay Kim sangat mudah untuk dibawa berbincang dan terbuka dalam memberikan pandangan.

Banyak input yang kami dapat daripada Prof. Khoo Kay Kim. Antaranya menyentuh mengenai gerakan mahasiswa, isu-isu semasa yang berlaku di negara kita dan juga perkongsian pengalaman beliau. Menyentuh mengenai gerakan mahasiswa, beliau berkata, semasa Anwar Ibrahim (Dato’ Seri) bergelar mahasiswa UM iaitu akhir 60-an dan awal 70-an, berlaku perbalahan antara Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM) dan Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM).

Perbalahan tersebut berpunca daripada tindakan PBMUM mengecat semua papan tanda berbahasa Inggeris yang terdapat dalam UM. Tindakan tersebut tidak dipersetujui oleh PMUM. Beliau telah dipertanggungjawab untuk menjadi pengerusi kepada majlis untuk mendamaikan dua persatuan tersebut.

Selain itu, beliau berpandangan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang menyebabkan gerakan mahasiswa dan suara mahasiswa hari ini menjadi lesu. Beliau juga sempat memberi pandangan berhubung isu kenaikan harga bahan api di negara kita dan memberi idea untuk mengurangkan kesan terhadap rakyat.

Banyak lagi isu yang dibangkit oleh rakan-rakan pimpinan PMIUM untuk dijawab oleh beliau, antaranya berhubung penglibatan beliau sebagai panel siasatan kes VK Lingam, kualiti akademik dan sikap mahasiswa pada hari ini. Akhir perjumpaan tersebut, beliau mengakui tidak menganut mana-mana agama kerana tidak mahu menghambakan diri kepada manusia samaada kepada ulama’ ataupun paderi dan mahu berhubung terus kepada Tuhan.

Beliau juga mengatakan Islam tidak mengharamkan minum arak, tapi jangan minum sampai mabuk. Salah faham beliau terhadap Islam ini telah diperbetulkan oleh YDP PMIUM dan beliau menerima secara terbuka. Terima kasih kepada Prof. Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim kerana sudi meluangkan masa untuk berbincang dengan PMIUM.

1 comments:

ifa ahmad izhar said...

salam abang..huu saye nih budak lagi..ni ckgu suruh wat project(sivik) bout dr Khoo nih,,yg len sy da dpt..tp sy xdpt loorr nk carik cara dr khoo mnjdikn knsep pmbljaran spnjng hayat as mekanisme penting utk b'jya dlm bdang yg die ceburui..n cbaran dr khoo n cara die atasi mslah mase die teroka ilmu2 baru die..kalau abang ade sket2 information.kongsi2 r..hehe..penin nih!

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan