Sunday, June 29, 2008

JUARA EURO 08’: JERMAN ATAU SEPANYOL?


Pukul 2.45 pagi nanti(30/6/08) bakal terjawab pasukan manakah bakal bergelar juara EURO 2008. Pasukan Jerman yang berjaya menewaskan pasukan Turki 3-2 pada perlawanan separuh akhir sudah pasti mahu menebus kembali kegagalan pada EURO 2004 di Portugal. Rekod tanpa kalah pasukan Sepanyol pada kejohanan kali ini juga harus diberi perhatian oleh pasukan Jerman.

Pada peringkat kumpulan B, Jerman menang 2 perlawanan keatas Poland 2-0 dan Austria 1-0 serta tumpas kepada Croatia 1-2. Pada peringkat suku akhir, Jerman menewaskan Portugal 3-2 sebelum menewaskan Turki dengan keputusan yang sama. Ramai yang mengatakan kejayaan Jerman layak ke final kali ini lebih bergantung kepada nasib.

Manakala Sepanyol pula, pada peringkat kumpulan D lagi sudah menampakkan keyakinan untuk membawa pulang piala berprestij Eropah ini ke Madrid. Sepanyol menang semua perlawanan peringkat kumpulan dengan menewaskan Russia 4-1, Sweden 2-1 dan Greece 2-1. Di peringkat suku akhir pula, Sepanyol menang ke atas Itali melalui penentuan sepakan penalti 4-2 setelah terikat tanpa jaringan sebelum menumbangkan Russia 3-0 pada peringkat separuh akhir.

Jerman akan tampil pada perlawanan akhir dengan barisan terkuatnya yang diketuai oleh Michael Ballack. Lukas Podolski, Bastian Schweinsteiger, Philipp Lahm dan Miroslav Klose akan membantu Ballack untuk memecahkan benteng pertahanan Sepanyol yang setakat ini hanya bolos 3 gol. Difahamkan penjaring terbanyak setakat ini, David Villa tidak akan diturunkan oleh Sepanyol kerana mengalami kecederaan dan tempatnya akan diganti dengan Cesc Febregas.

Walaupun tanpa kelibat David Villa pada perlawanan nanti, ia tidak mematahkan semangat anak buah Luis Aragones untuk berhadapan dengan Jerman. Sepanyol masih lagi mempunyai barisan yang mampu menggugat pasukan Jerman, iaitu, Fernando Torres, Marcos Senna, Xavi Hernandez, Sergio Ramos dan Carles Puyol. Dengan ketiadaan David Villa, memberi peluang kepada Lukas Podolski untuk bergelar penjaring terbanyak kali ini sekiranya mampu menjaring dua gol pada malam ini.

Sebelum ini saya menjangkakan pasukan Belanda dan Portugal akan bertemu di perlawanan akhir, tetapi jangkaan saya meleset, setelah Belanda dan Portugal tewas di peringkat suku akhir. Untuk perlawanan akhir nanti, saya memilih pasukan Sepanyol untuk menjuarai EURO kali ini dengan jaringan 2-1. Beberapa orang sahabat saya juga memilih pasukan Sepanyol sebagai juara edisi kali ini, antaranya, Nik Razak menjangkakan Sepanyol menang 3-2, Faisal 3-1, Nik Affendy 2-0 dan Muhaimin 2-1.

Selain itu, beberapa orang jurulatih tempatan juga memilih pasukan Sepanyol, antaranya Mat Zan Mat Aris (jurulatih KL Plus) dan Azrai Khor Abdullah (jurulatih Kedah) meramalkan menang 2-1. Berlainan pula dengan pilihan Irfan Bakti (jurulatih Perlis), Dollah Salleh (jurulatih Selangor) dan Ismail Ibrahim (jurulatih PKNS Selangor) yang lebih cenderung memilih Jerman sebagai juara EURO 08’. Apapun ramalan dan jangkaan, keputusannya akan diterjemahkan oleh kedua-dua pasukan awal pagi nanti.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan