Wednesday, April 2, 2008

SEJAHTERA BERSAMA PMIUM

Oleh: Mohd Ridzuan Mohammad

Masih tidak terlambat untuk saya mengucapkan tahniah kepada pimpinan Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) yang baru dilantik pada 30hb Mac yang lalu. Mesyuarat Agung PMIUM diadakan di Fakulti Kejuruteraan pada pukul 8.15 malam. Pada malam tersebut Yang Di Pertua (YDP) PMIUM yang baru, Saudara Haafizuddin Abirerah dari Akademi Pengajian Islam (API), Naib Yang Di Pertua (NYDP), Saudari Nur Fariza Zahrin (Fakulti Sains), Setiausaha Agung, Saudara Mohd Faisal Mustaffa (API) dan Bendahari Kehormat, Saudara Mohd Hasbie Muda (Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran).

Pada malam tersebut saya cukup tertarik dengan tema Mesyuarat Agung PMIUM pada kali ini iaitu “ Sejahtera Bersama PMIUM”. Pada sesi lepas PMIUM menggunakan “PMIUM untuk Semua” sebagai tema. Pada pandangan saya, tema PMIUM sesi lepas boleh dikatakan hampir mencapai matlamatnya. Sebagai contoh, program PMIUM adakan melibatkan penyertaan bangsa Melayu, Cina dan India seperti Minggu Mahasiswa Hadhari dan yang terbaru dalam Mesyuarat Agung PMIUM. Pada Mesyuarat Agung PMIUM juga seorang Mahasiswa bangsa Cina iaitu Foo Hou Teck dipilih untuk menerima anugerah khas YDP PMIUM.

Mungkin timbul persoalan di benak pemikiran kita, kalau PMIUM boleh diterima oleh semua bangsa dan golongan, adakah sejahtera kita bersama PMIUM? Sepanjang saya menjadi ahli PMIUM saya melihat PMIUM banyak menyediakan ruang untuk ahlinya meningkatkan potensi diri. Pada pandangan saya banyak aktiviti yang dijalankan oleh PMIUM memberi manfaat kepada ahlinya samada dari aspek tarbiyah, dakwah, siasah serta kebajikan.

Sebagai contoh PMIUM menyediakan program tarbiyah seperti usrah, daurah, kem kerohanian dan juga kuliah ilmu. Dalam aspek dakwah PMIUM menyediakan program seperti Program Ziarah Mesra (PZM) ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Down to Earth sekitar kampus UM dan juga perkhidmatan khidmat kebajikan yang dikendalikan oleh Unit Sukarelawan PMIUM. Semasa Pilihan Raya Kampus, aspek siasah ditekankan oleh PMIUM dengan menyediakan medan untuk ahlinya mengasah bakat dari sudut kepimpinan dan juga strategi.

Namun begitu, ada beberapa pandangan dan juga cadangan ingin saya lontarkan kepada semua pimpinan dan juga ahli PMIUM. Pertama, ubah minda warga UM yang melihat PMIUM hanya dimonopoli oleh Mahasiswa API sahaja bahkan untuk semua fakulti. Kedua, perkasakan lagi program yang dijalankan supaya dapat menarik seramai mungkin mahasiswa UM untuk bersama PMIUM.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan