Sunday, March 29, 2009

MPMUM BANTAH GEJALA HOMOSEKSUAL

Belakangan ini anak muda kita dihinggapi satu fenomena yang bertentangan dengan agama dan moral masyarakat iaitu merebaknya budaya dan amalan homoseksual. Penyebaran budaya lesbian dan gay ini sudah mencapai tahap kritikal apabila golongan ini dengan beraninya menayangkan filem seperti Comolot yang nyata-nyata memperlihatkan tabiat songsang ini di dalam laman-laman web.

Filem pendek yang diterbitkan oleh pelajar-pelajar Akademi Seni Warisan Dan Kebudayaan Kebangsaan (ASWARA) sehingga kini telah disebar-luaskan di laman-laman internet termasuk laman YouTube yang sangat mudah untuk di layari oleh siapa sahaja.

Kami di peringkat Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) membantah keras penayangan filem Comolot dan seumpamanya. Penayangan filem seumpama ini jika tidak di beri perhatian serius akan mendatangkan fahaman, bahawa mereka diberi kebebasan melakukan perkara tersebut.

Kita melihat penyebaran filem ini adalah satu perbuatan yang bukan hanya akan memberi ruang tersebarnya budaya songsang ini bahkan akan memberi persepsi yang buruk terhadap negara kita yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi.

Di dalam agama Islam sendiri jelas mengharamkan gay dan lesbian. Termasuk Ijma’ para ulama juga yang tidak pernah berselisih tentang hal ini. Tidak ada kelonggaran dalam Islam berkaitan hal ini yang menghalalkannya walaupun berdasarkan akal rasional. Amalan songsang ini juga bertentangan dengan prinsip moral agama dan masyarakat.

Jesteru kami dipihak MPMUM berharap agar pihak yang berwajib melihat hal ini dengan lebih serius. Majlis Fatwa Kebangsaan, Persatuan Ulama Malaysia dan mufti-mufti perlu bertindak dengan lebih agresif dalam membendung gejala ini.

Pada masa yang sama kerajaan juga perlu peka dan mengambil tindakan yang lebih serius dan segera dalam usaha membendung permasalahan ini malah jika perlu, penguatkuasaan undang-undang berkaitan tatatertib moral perlu dilakukan .

Kita bimbang gejala yang juga ditentang oleh mana-mana dogma agama dan masyarakat ini hanya akan merosakkan anak bangsa dan memberi impak negatif kepada negara di masa hadapan.

Umumnya kita mengetahui negara-negara barat mengiktiraf golongan ini atas prinsip hak asasi manusia dan kebebasan individu. Namun kebebasan tersebut jangan sehingga melampaui batas nilai–nilai etika moral. Sejarah silam membuktikan runtuhnya sesuatu tamadun itu berpunca dari runtuhnya etika moral. Maka kerana itu gejala ini perlu dibendung segera secara serius kerana mengambil pengajaran dari sejarah lalu, runtuhnya moral masyarakat menyebabkan runtuhnya tamadun sesebuah negara.

Sebagai mahasiswa dan generasi baru pada hari ni kita mahu lahirkan generasi yang tinggi pekerti moralnya. Kita berharap, anak muda Malaysia ini akan kekal dilihat sebagai bangsa yang mengamalkan etika budaya sebenar dan terus disanjung di mata dunia.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan