Friday, May 22, 2009

PERLAWANAN AKHIR PIALA FA 2009

Perlawanan akhir piala FA 2009: KEL vs SEL

Pada 25 April lalu, saya sempat meluangkan masa untuk menonton perlawanan akhir piala FA di Stadium Bukit Jalil. Perlawanan antara pasukan negeri saya, Kelantan, sekarang di kenali sebagai 'The Red Warriors' menentang pasukan Selangor.

Kemeriahan perlawanan akhir tersebut sudah mula dirasai bermula pukul 11 pagi lagi. Kehadiran penyokong pasukan Kelantan dari Kota Bharu, yang berada di Lembah Klang dan tempat-tempat lain.

latihan pasukan Kelantan sebelum perlawanan bermula

Tempat duduk tingkat pertama dan kedua sudah penuh sejak dari awal lagi. Terfikir juga di fikiran saya, mungkin yang datang dari jauh, mereka sudah solat jamak. Pasukan polis dari pelbagai unit sudah bersiap sedia dari pagi lagi, samada pasukan berkuda, Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan polis biasa. Apa yang menarik semasa solat Maghrib, yang menjadi imam ialah seorang polis FRU.

Gelombang sorakan pasukan 'The Red Warriors'
puluhan ribu penyokong yang hadir
persembahan oleh penaja iaitu TM bagi upacara pembukaankedua-dua pasukan diperkenal kepada tetamu kehormat

Sebelum perlawanan bermula penyokong kedua-dua pasukan mula bertempur dengan sorakan semangat pasukan masing-masing. Upacara pembukaan oleh penaja iaitu TM. Perlawanan Kelantan dan Selangor sangat sengit. Tamat 90 minit perlawanan keputusan masih lagi 0-0.

Beberapa minit bermula masa tambahan, pasukan Selangor dikejutkan dengan jaringan pertama pasukan Kelantan oleh Nor Farhan. Namun aksi sambil lewa dan leka pasukan Kelantan selepas jaringan tersebut, nyata memberi peluang kepada Amri Yahyah untuk menjaringkan gol penyamaan bagi pasukan Selangor.

Tamat masa tambahan, kedua-dua pasukan masih lagi terikat 1-1. Sepakan panalti menjadi penentuan. Nyata pengalaman memberi kelebihan kepada pasukan Selangor, menang 4-1. Hanya Ezrie Syafizi yang berjaya menjaringkan gol, Indra, Rizal gagal menyempurnakan sepakan panalti.

Antara yang hadir perlawanan tersebut, Dato' Seri Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang), Dato' Ahmad Shabery Cheek (Menteri Belia & Sukan), Tan Sri Khalid Ibrahim (Menteri Besar Selangor), Tengku Temenggong Kelantan & Isteri (Manohara), Tan Sri Anuar Musa (Pres KAFA), Exco Belia & Sukan Kelantan (YB Patah Mahmood) serta beberapa lagi ahli politik dan pemimpin badan sukan.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan