Tuesday, February 24, 2009

Mahasiswa Harap Bajet Mini Bantut Kemelesetan Ekonomi


Mahasiswa Harap Bajet Mini Bantut Kemelesetan Ekonomi
Mahasiswa mengalu-alukan bajet mini yang bakal dibentangkan 10 Mac nanti  sekiranya memberi faedah kepada rakyat. Mahasiswa mengharapkan bajet mini yang akan dibentangkan oleh Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dalam sidang parlimen nanti  adalah satu langkah yang baik dalam usaha mengawal kemelesetan ekonomi yang melanda negara mutakhir ini.
Pertumbuhan ekonomi negara yang pada asalnya dijangka tumbuh pada kadar 3.5 peratus diramal akan berkurangan jauh di bawah jangkaan. Sehingga kini sejak 1 November 2008 sehingga 3 Februari lalu pembuangan pekerja membabitkan seramai 11,595 orang. Manakala pemberhentian sukarela seramai 2752 orang pekerja. Angka ini dijangka akan bertambah sekiranya ekonomi Malaysia semakin parah. Melihat kepada keadaan ini, kerajaan perlu memikirkan langkah yang lebih sistematik dan berkesan bagi mengelakkan rakyat terus menjadi mangsa.

Walaubagaimanapun kami melihat rakyat perlu diberi pendedahan awal yang lebih terperinci mengenai bajet mini kerana rakyat berhak menjadi pengkritik dan penasihat kepada kerajaan dalam apa jua tindakan yang bakal diambil. Sehingga kini, kita masih menunggu-nunggu penjelasan yang lebih terperinci mengenai bajet mini sebelum bajet ini dibentangkan 10 Mei nanti.
Kami juga bersetuju dengan MTUC berkaitan cadangan mereka agar gaji menteri dan majikan sektor swasta juga perlu dipotong. Tindakan memotong gaji mereka sebenarnya adalah tindakan yang sangat bijak kerana ini bukan sahaja membuktikan kreadebiliti menteri-menteri kita tetapi juga membuktikan kesamarataan dalam sistem pentadbiran negara. Kami percaya sekiranya gaji menteri-menteri dan majikan sektor swasta turut dipotong akan membantu membantutkan kemelesetan ekonomi yang melanda negara seterusnya membantu membenteras gejala rasuah dikalangan menteri-menteri dan sektor swasta.
Kami juga menyeru kepada semua mahasiswa agar lebih peka dan bersama membantu kerajaan menangani kemelesetan ekonomi. Mahasiswa perlu lebih komited dan cakna terhadap permasalahan negara seterusnya menjadi penasihat utama kepada kerajaan bukan hanya menjadi pemerhati.
MOHD RIDZUAN BIN MOHAMMAD
Yang Dipertua,
Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya,
Sesi 2008/09.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan