Friday, July 4, 2008

FILEM ‘Farzand-e Sobh’ MENGISAHKAN PERJUANGAN IMAM KHOMEINI


Behrouz Afkhami, pengarah filem dari Iran sedang menyiapkan sebuah filem mengenai perjuangan Imam Khomeini. Filem tersebut yang memulakan pengambaran pada tahun 2004 dijangka ditayang kepada umum pada bulan Februari tahun 2009 bersempena ulang tahun ke-30 Revolusi Islam Iran. Watak Imam Khomeini telah ditugaskan kepada aktor Iran, Abdol Reza Akbari. Filem kisah perjuangan Bapa Revolusi Islam Iran itu yang berjaya menumbangkan Rejim Shah Iran bertajuk ‘Farzand-e Sobh’ (The Morning’s Son).

Presiden Iran sekarang, Mahmoud Ahmadinejad merupakan salah seorang murid yang dilatih oleh Imam Khomeini sebelum berlakunya Revolusi Iran. Imam Khomeini atau Ayatullah Ruhullah Khomeini mengidamkan sebuah pemerintahan Islam yang menggunakan Quran sebagai panduan. Selain Ahmadinejad, murid beliau yang lain ialah Murthada Mutahhari, Ali Khameni Mohammad Bahesti dan Hasyemi Rafsanjani. Murid-murid beliaulah yang banyak memainkan peranan semasa beliau diusir ke luar negara.

Ceramah beliau yang popular semasa berada di Najaf, Iraq iaitu ‘Velayate Faqih’ dianggap sebagai manual revolusi telah dibukukan untuk disebar menjelang tahun 1978 hingga 1979. Kekuatan pergerakan strategi murid-murid beliau dan semangat berteraskan kerohanian telah menjatuhkan pemerintahan Shah Mohammad Reza Pahlevi. Revolusi yang berlaku pada tahun 1979 itu mengubah sistem pemerintahan negara Iran daripada monarki kepada sistem Rebuplik Islam.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan