Saturday, February 9, 2008

PRU 12: RAKYAT WAJAR PILIH PEMIMPIN BERWIBAWA

OLEH: MOHD RIDZUAN MOHAMMAD

Bahang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 semakin dirasai, Kerajaan dan Pembangkang sudah rancak menyusun strategi, Pak Lah sudah kata Pilihan Raya semakin hampir. Tidak kurang juga sudah ada individu melobi untuk menjadi calon dan mungkin beberapa tokoh politik sudah merancang untuk menjadikan Pilihan Raya kali noktah terakhir karier politik mereka.

Rakyat seharusnya sedar Pilihan Raya kali ini patut di jadikan medan untuk memilih pemimpin yang berwibawa dan berkaliber untuk memimpin mereka dalam tempoh 4 atau 5 tahun akan datang. Agenda dan Manifesto setiap Parti serta individu yang akan menjadi calon mestilah dinilai sebaik mungkin agar mereka dapat membuat pemilihan yang tepat.

Antara perkara yang mesti di fikirkan oleh rakyat secara serius adalah kriteria pemimpin yang hendak di pilih nanti. Sifat amanah dan bertanggungjawab merupakan kriteria terpenting selain berilmu dan berjiwa rakyat untuk rakyat jadikan sebagai pemimpin.

Sebagaimana yang kita ketahui ada di sebilangan pemimpin pada hari ini memandang remeh aspek amanah dalam kepimpinan mereka. Perkara ini dapat di buktikan dengan adanya beberapa pendakwaan di mahkamah terhadap pemimpin yang terlibat dengan kes rasuah, pecah amanah dan sebagainya.

Selaku rakyat Malaysia yang cintakan negara ini, kita mestilah berfikir adakah kita mahu menjadikan mereka yang terlibat dengan rasuah, salah guna kuasa dan mempunyai masalah moral sebagai pemimpin kita nanti.

Selain itu, pemimpin yang terlalu eksklusif dan tidak merakyat juga wajar diketepikan oleh rakyat untuk menjadi Yang Berhormat pada Pilihan Raya nanti. Pemimpin yang mengutamakan kepentingan peribadi serta tidak menjiwai keluhan dan tangisan masalah rakyat mestilah di beri pengajaran dengan tidak memilih mereka sebagai YB.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Dari Minda Anak Muda. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan